شهر من شال--شهر شال- شهر شال
.:: Your Adversing Here ::.

نگاهی مختصر به دستور زبان تاتی شالی بخش دوم.

5.ضمایر:الف):*ا،از:من*اما:ما*ت:تو*شما:شما*آ:او*آیی:آنها.ب)متصل:*م*ش*ی*وم*ا*یند،ینده.ج)ضمیرشخصی فاعلی:ا میبرم:من می برم.چ)ضمیر شخصی مفعولی)*چمنش بیند:مرا دید.ح)ضمیرشخصی اضافی:*بروم:برادرم.د)ضمیر اشاره:*ام:این*آ:آن*اماگه:اینجا*آگه:آنجا*همی ام:همین:*همی آ:همان*6:ضمیر مشترک:الف)فاعلی:*خودم:خودم*خودی :خودت و...ب)مفعولی:اشتنم:خودم*اشتنی:خودت و...ج)ملکی:اشتنمه*مال خودمه است و....7.ضمیر ملکی:چمن کیه:خانه ی من.8.فعل:الف)ماضی ساده:باردمه:آوردم و سایراشخاص.ب)ماضی نقلی:*ببردومه:برده ام و....پ)ماضی بعید:ببردوم بو:برده بودم.ت)ماضی استمراری:*می بردوم:می بردم.و...ث)ماضی التزامی:*ببردوم بی:برده باشم.ج)مضارع اخباری:می بروم:می برم.چ)مضارع التزامی:*ببروم:ببرم.خ)آینده:می بروم:خواهم برد.د)امر و نهی:ببر:ببر.*ببری:ببرد*مبر:نبر*نبری:نبرد.ذ)دعایی:*خدا میرا:خدا نکند.ر)لازم :آوه بیوشسه:آب جوشید.ز)متعدی:*آویش برینت:آب را ریخت.ژ)اسم فاعل:*بزنا:زننده. *باجا:گوینده.س)معلوم:پیروم کتاب بخیند:پدرم کتاب خرید.ش)مجهول:کتاب بخینیس:کتاب خریده شد.ص)صفت مشبهه:*بزونا:دانا.

پیگیری نوشته

نظرات شما عزیزان:

چنگ
ساعت14:57---19 بهمن 1390
میگن مردم شهرستان صحنه، با مردم شال قزوین روزی متحد میشن..

درسته؟!
پاسخ:شهرستان صحنه کرمانشاه !؟ نمی دونم منظور شما چیه!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مشاهده ادامه مطلب نگاهی مختصر به دستور زبان تاتی شالی بخش دوم.